Zondag was Zirtual nog een snel uitbreidende start-up. Op maandag ging de website op zwart, en kregen de 400 medewerkers een e-mail dat ze waren ontslagen.
Verbijstering alom. Zirtual was een bedrijf dat virtuele assistenten aanbood. Topvrouw Maren Kate Donovan had 5,5 miljoen dollar aan kapitaal aangetrokken. De afgelopen anderhalf jaar was het bedrijf snel gegroeid, van 150 naar 400 medewerkers. Maar die strategie kan wel eens de oorzaak zijn geweest van de snelle ondergang van het bedrijf.
Van de klant horen dat je failliet bent
“Ik werd vanochtend wakker met het idee dat het een gewone maandagochtend zou worden”, vertelt Carol Murrah, die tweeënhalf jaar bij Zirtual werkte, aan Business Insider. “Wakker worden, koffie, en mijn wekelijkse ochtendoverleg met mijn klant.” Maar terwijl ze tevergeefs probeerde in te loggen, had die klant slecht nieuws voor haar: je bedrijf heeft de werkzaamheden opgeschort.
Vrijdag was topvrouw Donovan nog te gast in de uitzending van blogger en internetondernemer Jason Calacanis (zelf aandeelhouder). Wat ze hem vertelde klonk al omineus. “We begonnen het bedrijf als [aanbieder van] persoonlijke, virtuele assistenten”, begon Donovan.
‘Compleet onhoudbaar bedrijfsmodel’
“Voor 99 dollar per maand kon je onbeperkt opdrachten laten uitvoeren. Een compleet onhoudbaar bedrijfsmodel! Daar zijn we snel uitgegroeid, maar we zitten nog aan een aantal overeenkomsten vast. We zien een schijtlading aan oude privileges door de vingers. We moeten nu beslissen: of we kappen we dat af, we bieden dat niet meer aan, of we zeggen, we zijn jullie dat verschuldigd. We zijn een krankzinnig loyaal bedrijf.”
Heel loyaal om al je klanten en je personeel zo zonder enig kluitje in het riet te sturen, ja. Ex-werknemers hebben in arren moede een Facebook-groep aangemaakt om de kleine beetjes informatie over de staat van het bedrijf met elkaar te delen. Ook bekijken ze de mogelijkheid om zzp'er te worden en het contact met hun oude klanten te herstellen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl